logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱
[ شناسه خبر : ۳۴۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون میراث فرهنگی استان زنجان:

توزیع چاقوی چینی به نام زنجان در بازار عراق/ تولید کنندگان با مشکل موانع گمرکی در صادرات چاقو مواجه‌اند

توزیع-چاقوی-چینی-به-نام-زنجان-در-بازار-عراق-تولید-کنندگان-با-مشکل-موانع-گمرکی-در-صادرات-چاقو-مواجه‌اند

معاون میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به مشکلات موانع گمرکی در صادرات چاقو گفت: تولید کنندگان زنجان در صادرات چاقو با مشکل مواجه‌اند و صادرات خود را به صورت غیررسمی انجام می‌دهند.

محمود علی محمدی در گفت‌‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه بازار کشورهای عربی ظرفیت بالایی در خرید چاقوی زنجان دارند اظهار کرد: برخی از وارد کنندگان کشورهای عربی که نمی‌توانند از استان زنجان چاقو وارد کنند نمونه آنها را از کشور چین درخواست کرده و به نام زنجان وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: یک محموله بزرگ چاقو در سال 94 بنام چاقوی برند زنجانی (چاقوی فرجیان که از استادکاران قدیم زنجان است) که در چین تولید شده و در عراق توزیع می‌شد.

معاون اداره صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه عدم امکان صادرات از گمرکات رسمی مشابه محصولات تولیدی استان در سایر کشورها تولید و بنام چاقوی زنجان توزیع می‌شود افزود: این مشکل در آینده می‌تواند برند و تولیدات چاقوی زنجان را زیر سوال ببرد.

وی افزود: تولید چاقوی‌های تقلبی بنام زنجان به مرور زمان در بازار‌های جهانی به برند زنجان ضربه می‌زند.

علی‌محمدی با اشاره به موضوع مصوبه منع تولید برخی از اقلام چاقو بر بازار چاقو تاثیر منفی گذاشت بیان کرد: این مصوبه بر بازار فروش چاقو‌های آشپزخانه‌ای نیز تاثیر گذاشت.

وی بیان کرد: شیوه تولید چاقو در زنجان از نسل‌ها قبل وجود داشته و این امر نسل به نسل و به مرور زمان به نسل امروز انتقال یافته و چاقو‌های زنجان به لحاظ کیفیت نیز نام آور است.

معاون اداره صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ ممنوعیتی قانونی در تولید 24 رسته چاقو وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: آخرین اتفاقی که در زمینه صادرات چاقو افتاده کمسیون اقتصادی هیئت دولت تصویب کردند که ستاره منع صادرات چاقو از تعرفه گمرکی برداشته شود و این موضوع در کمسیون به تصویب رسید و قرار است در هیئت دولت نیز مطرح شود.

علی‌محمدی افزود: اقدامات لازم در این راستا انجام شده و تنها مصوب نهایی آن باقی مانده است با توجه به اینکه هیئت دولت در حال تغییرات بوده و شاید بررسی این موضوع امسال کمی زمانبر باشد.

//ع

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر